Juliga julkalendern Lucka 18



Kanske en somrig bild men sill hör oxå julbordet till. Hos oss finns det sill, ägghalvor med räkor, rökt och gravad lax, gravlaxsås, rökt makrill, potatis, julskinka, prinskorv, rödbetsallad, något rökt vilt; ett lår eller hjärta eller dyl, massa bröd och ostar. Farmor gör alltid köttbullar och jansson, världens godaste såklart! Jag och Kent tar med lite Norge i form av ribbe, surkål och rödkål.
Öl, nubbe, rödvin, julmust. Det passar verkligen inte med vatten till julbordet.

Citrusfrukter, olika chokladaskar, pepparkakor med ädelost, lite julgodis, det sitter man och kämpar med på kvällskvisten.
Idag var vi och köpte olika sillar, mamma ska även göra en egen sill. Det är mysigt att åka och storstorhandla julmaten. Jag köpte risgrynsgröt som jag ska äta till lunch någon dag i veckan och till frukost på julafton. Mamma brukar göra egen men jag kommer inte göra det själv. De färdiga grötkorvarna är helt ok tycker jag!

Har ni något ovanligt på julbordet eller har ni valt bort något väldigt vanligt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0