Brödbak!

Det här baguettereceptet prövade jag igår. De blev lite väl kladdiga, så de gick inte att forma utan jag fick klicka ut dem på plåten. Efter det saltade jag med grovsalt ocj hade på pumpakärnor och solrosfrön. Blev goda!


2 dl vatten
25 g jäst
3 dl naturell yoghurt
2 tsk salt
1 l vetemjöl, eller dinkelsikt
1 tsk socker

Gör så här

1. Rör ut jästen i lite av vattnet (37 grader). Blanda i resten av vattnet, yoghurt, salt, socker och 1 liter mjöl.
2. Arbeta degen väl, gärna så länge som 10 minuter, lång tid ger segare, godare bröd. Låt jäsa i 1-2 timmar.
3. Knåda degen på mjölat bakbord. Skär degen i 4 lika stora bitar. Baka ut baguetterna genom att rulla ut längder och sedan tvinna dem lite. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter på plåten.
4. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter.


Färdiga resultatet

Åt Keldas färdiga fisksoppa med jätteräkor och musselkött i. Mycket gott!


Kommentarer
Postat av: Carolina

Mumsi!

2009-05-06 @ 09:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0