Hurtbulle

Nu ni, nu delar jag med mig av det bsäta receptet jag har. ,


2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Blanda allt det torr och tillsätt sen allt det blöta, 200 grader 1 timme i ugnen. Lägg på folie på sista 20 min så blir det inte lika mörkt.

Sen det underbara i duvsången; du kan byta ut mjölet mot olika sorter eller blanda olika sorter, du kan byta nötter, addera torkad frukt, använda solrosfrön, olika sylt eller marmelad, sirap istället för honung. Ja helt enkelt lite av det du har hemma.
Jag gör alltid minst två stycken. Idag gjorde jag en med äppelmos och svartvinbärsmarmelad, sirap och hasselnötter och valnötter. I den andra hade jag rårörda lingon och solrosfrön. Lite bland av det som fanns helt enkelt.

När vi bodde i Spanien gjorde jag och Lollo så många olika versioner av denna, det blir alltid bra! Det funkar oxå att ta dubbelt så mycket bakpulver istället för bikarbonat om man nu saknar det hemma.


Blomkål- och broccolisoppa med nybaktr börd en höstkväll framför Simon and Thomas. I like!

Kommentarer
Postat av: Mysan

Husmoderligt och höstigt! :)

2009-10-13 @ 10:19:59
URL: http://mysanb.blogg.se/
Postat av: Maja.

Åh det där lät intressant, kanske värt att testa:)

2009-10-13 @ 10:45:17
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Carolina

Supergott och superenkelt. Jag har dock bara provat grundreceptet och inte vågat mig på dessa utsvävningar som du gjort.

2009-10-13 @ 11:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0